mandag 8. august 2016

Bilder - behandle gamle bilder f.eks. til Slektsgranskingen

Er man så heldig å ha gamle foto av slekt gir det gjerne et mye større forhold til slekts arbeidet. Om det er ukjente kan det allikevel ofte dukke opp opplysninger som gir informasjon om bildet og personen. Selv har jeg hatt bilder som har vært helt fremmed, men etter lang tid har jeg funnet igjen bildet på trykk, og da har jeg også visst om flere som kjente personen og slik funnet ut mer og da kanskje fått enda flere bilder. Ellers vil jo mange kunne hjelpe når du først får noen spor.





Hvordan man vil fremstille bildet blir personlig smak og behag, selv om mange har bastante meninger om hvordan det bør gjøres kan du f.eks.

- bruke bildet som originalt
Originalbildet


-men de fleste vil nok velge en klarere variant og her i neste bilde er bildet justert til renere farger og grovjustert sort og hvit balanse. men fortsatt brettekanter på himmel, mørke felt som gror sammen og andre småfeil.



-Så er bildet finjustert litt, lagt på igjen hvit kant (synes ikke på hvitt papir) og fjernet noe flekker og skavanker, typisk for slike bilder er prikker og bretter. Men også skader, tilsølt avrevne m.m.



Så har bildet fått "Sepia" filter (bruntoning i den grad du ønsker) evnt kan bildet justeres slik du ønsker i forskjellige farger eller mønster.





Til slutt en annen variant, -fargelegging (kan hentes automatisk på nett hos "Colorize-it.com" eller gjøres manuelt i et fotoredigerings-program, det beste kan vær å kombinere disse) Begge deler krever mer finarbeid enn det eksemplet mitt viser. I tillegg kan selvsagt bildet "photoshoppes" dvs. fjerne / endre bakgrunn, sette sammen flere bilder legge til personer eller fjerne noen. Selv synes jeg ikke bilder bør endres for mye, men at f.eks himmelen e.l. er greit hvis det er med på å redde bildet, da dette ikke påvirker historien.
  hits

2 kommentarer:

  1. Hei Håvard, og takk for flott innlegg om bilder og redigering av gamle fotografier.
    Jeg jobber for MyHeritage, og jeg lurer på om vi kan få love til å publisere innlegget ditt på bloggen vår også. Vi vet at svært mange av våre brukere er nysgjerrige på hvordan de kan få mest mulig ut av bildene sine - så jeg tror denne bloggposten vil bli møtt med glede av våre lesere.

    Vi krediterer og lenker selvsagt til bloggen din - kanskje dette kan bli begynnelsen på et samarbeid om flere bloggposter om gamle bilder?

    Jeg ser frem til å høre fra deg.
    Med vennlig hilsen Trine
    www.myheritage.no
    http://blog.myheritage.no/

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skulle være greit.

      hilsen Håvard

      Slett